Curtea de Justiție a UE a decis că un constructor de automobile ale cărui vehicule cu componente ilicite sunt revândute în alte state membre poate fi chemat în judecată în fața instanțelor acestor state.
În cauză, o asociație austriacă de protecție a consumatorilor, a introdus o acțiune în daune interese împotriva constructorului de automobile german Volkswagen din cauza prejudiciilor care rezultă din încorporarea în vehiculele cumpărate de consumatori austrieci a unui program care manipulează datele referitoare la emisiile de gaze de eșapament. Aceasta a solicitat ca Volkswagen să fie obligată să îi plătească suma de 3 611 806 euro, pe lângă cheltuielile accesorii, și să fie declarată responsabilă pentru toate prejudiciile care nu sunt cuantificabile încă și/sau care se vor produce în viitor.
Volkswagen a contestat în special competența internațională a instanțelor austriece, cerând aplicarea legii germane în fața instanțelor germane, întrucât sediul său se află la Wolfsburg (Germania).
Curtea răspunde că, atunci când anumite vehicule au fost echipate ilegal într-un stat membru (Germania) de către constructorul lor cu un program care manipulează datele referitoare la emisiile de gaze de eșapament înainte de a fi achiziționate de la un terț într-un alt stat membru (Austria), locul materializării prejudiciului se situează în acest ultim stat membru (Austria).
În speță, prejudiciul constă într-o diminuare a valorii vehiculelor în cauză, care rezultă din diferența dintre prețul pe care dobânditorul l-a plătit pentru un astfel de vehicul și valoarea reală a acestuia din cauza instalării unui program care manipulează datele referitoare la emisiile de gaze de eșapament.
În consecință, deși aceste vehicule erau afectate de un viciu începând de la instalarea acestui program, trebuie să se considere că prejudiciul invocat nu s-a materializat decât în momentul cumpărării vehiculelor menționate, prin achiziționarea lor la un preț mai mare decât valoarea lor reală.
Curtea a conchis că, în cazul unei comercializări de vehicule echipate de constructorul lor cu un program care manipulează datele referitoare la emisiile de gaze de eșapament, prejudiciul suferit de dobânditorul final nu este nici indirect, nici pur patrimonial și se materializează la achiziționarea unui asemenea vehicul de la un terț.
Pe de altă parte, Curtea a arătat că un constructor de automobile stabilit într-un stat membru care se dedă la manipulări ilicite ale unor vehicule comercializate în alte state membre se poate aștepta în mod rezonabil să fie chemat în judecată în fața instanțelor acestor state.
CJUE, Hotărârea în cauza C-343/19 Verein für Konsumenteninformation/Volkswagen AG