Înscrierea avizelor de ipotecă în Registrul național de publicitate mobiliară. Aspecte de concurență

0
284

Consiliul Concurenței a constatat, în urma unei anchete sectoriale, că anumite condiții de acces pe piața serviciilor de înscriere a avizelor de ipotecă sau alte garanții reale mobiliare în Registrul Național de Publicitate Mobiliară – RNPM sunt excesive, reprezentând reale bariere la intrarea pe piață și, ca urmare, a elaborat o serie de recomandări pentru stimularea concurenței pe această piață.

RNPM, fosta Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare, este un sistem informatizat de evidență a garanțiilor reale mobiliare și de publicitate a actelor și operațiunilor juridice prevăzute de lege. Prin înscrierea în această bază de date, creditorii ipotecari fac publică existenţa unei ipoteci mobiliare asupra unui bun și obţin un rang de prioritate pentru situația în care bunul ipotecat este executat silit.

Înscrierea în RNPM se poate face prin intermediul unui operator autorizat al Registrului sau a unui agent împuternicit al acestuia, în urma completării unui formular de aviz de ipotecă și achitând o taxă și un tarif stabilit de operator/agent.

Practic, înscrierea în RNPM a avizelor de garanție reprezintă o simplă activitate administrativă și nu presupune controlul de legalitate asupra datelor cuprinse în formularul de înscriere.

Ministerul Justiției, în calitate de autoritate de supraveghere a acestei piețe, a încredințat operarea RNPM unor operatori în baza unor criterii de acces care, în timp, s-au dovedit a fi adevărate bariere la intrarea pe piață.

În prezent, pentru a desfășura activități de înscriere în RNPM, birourile teritoriale ale unui operator trebuie să acopere cel puțin 15 județe și capitala, condiție motivată de Ministerul Justiției prin caracterul de interes public al acestei activități în sensul asigurării accesului publicului la aceste servicii.

Cu toate aceste încercări de a reglementa distribuția teritorială, piața se concentrează în București și în câteva alte orașe mari, unde se efectuează aproximativ 60 -70% din activitate, respectiv cele multe înscrieri. Pe de altă parte, există județe în care nu există niciun furnizor de servicii de înscriere (județul Alba) sau cu un singur furnizor (Călărași, Covasna, Galați, Harghita, Mehedinți, Sibiu, Tulcea, Vaslui, Vâlcea și Vrancea).

În aceste condiții, Consiliul Concurenței recomandă eliminarea criteriului privind acoperirea teritorială de către cei care doresc să intre pe piață, deoarece o astfel de cerință nu se mai justifică. În situații speciale și din considerente de interes public, în urma unei analize obiective, Ministerul Justiției, în calitatea sa de autoritate de supraveghere, poate institui funcționarea unor birouri într-un regim special, la un tarif reglementat.

De asemenea, Consiliul Concurenței susține eliminarea oricărei forme de intervenție asupra tarifelor cu caracter comercial, respectiv menținerea acesteia doar în acele situații cu caracter special, în care activitatea de înregistrare în RNPM are caracter de serviciu public.

Sursa: Consiliul Concurenței, Comunicat de presă, 9.07.2020