Prin modificările aduse Codului muncii la sfârșitul lunii mai 2022, s-a prevăzut că Registrul general de evidență a salariaților este accesibil online pentru salariați/foști salariați, în privința datelor care îi privesc.
Astăzi s-a publicat procedura de acces online, care va intra însă în vigoare abia la 31 decembrie 2024.
Potrivit procedurii, salariatul sau fostul salariat ori un împuternicit al acestuia se va putea prezenta pentru obținerea numelui de utilizator și a parolei, după caz, la:
- sediul inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială angajatorul își are sediul sau domiciliul;
- sediul inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială își desfășoară/și-au desfășurat activitatea salariații unităților fără personalitate juridică care au primit delegare de competență pentru înființarea, completarea și transmiterea registrului;
- sediul inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială salariatul/fostul salariat are domiciliul, în cazul în care sediul angajatorului a fost/se află în altă localitate decât localitatea de domiciliu a salariatului/fostului salariat.
Salariații/foștii salariați care dețin semnătura electronică calificată pot adresa cererea prin e-mail, utilizând această semnătură.
Pentru obținerea numelui de utilizator și a parolei va fi nevoie de următoarelor documente:
- solicitare scrisă
- cartea de identitate, în original sau scanată, pentru situația în cazul în care sediul angajatorului a fost/se află în altă localitate decât localitatea de domiciliu a salariatului/fostului salariat
- procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită, în original sau duplicat de pe actul original.
Accesul la propriile date din registru se limitează la vizualizarea, descărcarea și tipărirea acestor date, precum și la generarea online și descărcarea unui extras din registru.
Vechimea în muncă sau în specialitate poate fi dovedită cu extrasul generat online din registru asumat de angajator prin semnătură olografă sau, după caz, semnătură electronică calificată, care atestă activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, conform documentelor deținute de angajator.
Până la data achiziționării noului sistem informatic care va permite salariaților/foștilor salariați accesul online la datele din registru, inspectoratele teritoriale de muncă au obligația să elibereze la solicitarea scrisă a acestora un extras din registru în termen de cel mult 15 zile de la data înregistrării solicitării.
foto: christin hume/unsplash.com