Parlamentul a respins Ordonanța de Urgență a Guvernului prin care în luna mai a anului trecut fusese înlăturată obligația întocmirii fișei postului și a regulamentului intern în cazul microîntreprinderilor.
Legea a fost publicată astăzi în Monitorul Oficial, și va intra în vigoare joi, 6 octombrie. Prin urmare, fișa postului și regulamentul intern vor redeveni obligatorii și în cazul microîntreprinderilor.
Printre argumentele avute în vedere în cadrul procesului legislativ de respingere a ordonanței au fost avute în vedere:
- la angajare salariatul trebuie să obțină o fișă de aptitudini prin care se constată că acesta este apt să presteze o activitate, adică sarcini de muncă – atribuții; prin urmare lipsa atribuțiilor în formă scrisă pune în imposibilitatea constatării aptitudinii, iar lipsa fișei de aptitudini atrage nulitatea contractului individual de muncă;
- în situația în care intervine inaptitudinea salariatului pe timpul executării contractului individual de muncă, lipsa atribuțiilor scrise face imposibilă constatarea inaptitudinii pentru că medicul de medicina muncii nu are la ce se raporta; prin urmare concedierea pentru inaptitudine fizică și/sau psihică devine inaplicabilă;
- angajatorul este în imposibilitatea de a evalua activitatea profesională în lipsa elementului de referință – fișa postului; evaluarea profesională se realizează numai raportat la atribuțiile specifice stabilite în forma scrisă anterior evaluării, astfel că lipsa fișei postului pune angajatorul în imposibilitatea de a dispune concedierea pentru necorespundere profesională;
- concedierea pentru desființarea postului nu poate fi dispusă în lipsa atribuțiilor stabilite în formă scrisă; micul întreprinzător nu poate face dovada caracterului real și serios, nici a radierii efective a postului; va fi greu de stabilit, dacă nu imposibil, cui aparțineau atribuțiile care nu se mai regăsesc în organigramă;
- angajatorul va fi lipsit de instrumentele necesare pentru a putea atrage răspunderea disciplinară a salariatului în situația în care nu poate face dovada atribuțiilor certe stabilite în sarcina acestuia;
- lipsa regulamentului intern pune micul întreprinzător într-o situație dificilă, chiar putem spune că îl obligă să elaboreze mai multe documente, conform legilor speciale care guvernează relația de muncă, din care: securitate și sănătate în muncă, situații de urgență, protecția mediului, protecția maternității la locul de muncă, egalitatea de șanse, discriminarea și hărțuirea la locul de muncă, protecția persoanelor cu handicap, invențiile de serviciu, paza și protecția bunurilor, etc.
- fără reguli minime stabilite prin regulamentul intern, angajatorul s-ar afla în imposibilitatea de a stabili ce fapte constituie abateri disciplinare și, în consecință, nu ar putea aplica sancțiuni disciplinare.
foto:jeshoots/unsplash.com