32.3 C
Ploieşti
Tuesday, July 8, 2025
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
AcasăRelatii de munca10 aspecte importante privind reprezentanții angajaților/lucrătorilor

10 aspecte importante privind reprezentanții angajaților/lucrătorilor

  • reprezentanții pot fi aleși la angajatorul la care sunt încadrați minimum 10 angajați/lucrători și la care nu există sindicat
  • sunt aleși cu votul a cel puțin jumătate plus unu din numărul total al angajaților/ lucrătorilor din unitatea respectivă
  • este interzisă orice intervenție din partea angajatorilor în alegerea reprezentanților ori în împiedicarea desfășurării acestor alegeri; totuși, angajatorul, la cererea angajaților/lucrătorilor, va facilita desfășurarea procedurilor de alegere a reprezentanților acestora
  • angajații/lucrătorii pot constitui un grup de inițiativă care elaborează procedurile și/sau regulamentul pentru desfășurarea alegerii reprezentanților; procedurile si/sau regulamentul pentru desfășurarea alegerilor se comunica angajatorului, care are obligația ca, în termen de cel mult 10 zile de la primire, să informeze toți angajații/lucrătorii unității cu privire la conținutul procedurilor si/sau regulamentului
  • pot avea calitatea de reprezentanți persoanele care sunt încadrate la angajator pe baza unui contract individual de muncă sau raport de serviciu și au împlinit vârsta de 18 ani
  • persoanele care ocupă funcții de conducere care asigură reprezentarea administrației în raporturile cu angajații/lucrătorii sau care participă la decizia conducerii întreprinderii la nivelul unității nu pot fi aleși ca reprezentanți ai angajaților/lucrătorilor
  • numărul de reprezentanți se stabilește de comun acord cu angajatorul, în funcție de numărul total de angajați/lucrători
  • dacă nu se realizează acordul, numărul de reprezentanți nu poate fi mai mare de:

– 2 reprezentanți, la angajatorii care au sub 100 de angajați/lucrători;

– 3 reprezentanți, la angajatorii care au între 101 și 500 de angajați/lucrători;

– 4 reprezentanți, la angajatorii care au între 501 și 1.000 de angajați/lucrători;

– 5 reprezentanți, la angajatorii care au între 1.001 și 2.000 de angajați/lucrători;

– 6 reprezentanți, la angajatorii care au peste 2.000 de angajați/lucrători;

  • durata mandatului reprezentanților nu poate fi mai mare de 2 ani
  • pentru reprezentanții angajaților/lucrătorilor, numărul de ore în cadrul programului normal de lucru, destinat în vederea îndeplinirii mandatului pe care l-au primit, se stabilește prin contractul/acordul colectiv de muncă aplicabil sau, în lipsa acestuia, prin negociere directă cu conducerea unității.

Notă: la 25 decembrie 2022 a intrat în vigoare noua lege a dialogului social

foto:romain/unsplash.com

- LegalEasy -spot_img

Cele mai populare

Comentarii Recente