Legea privind protecția avertizorilor în interes public prevede că raportarea privind încălcări ale legii se efectuează, în principal, prin intermediul canalelor interne de raportare existente.
Avertizorul în interes public care efectuează o raportare privind încălcări ale legii poate alege, însă, între canalul intern de raportare și canalul extern de raportare.
Raportarea externă se adresează autorităților și instituțiilor publice care, potrivit dispozițiilor legale speciale, primesc și soluționează raportări referitoare la încălcări ale legii, în domeniul lor de competență; Agenției Naționale de Integritate (ANI) sau altor autorități și instituții publice cărora ANI le transmite raportările spre competentă soluționare.
La alegerea între canalul intern de raportare și cel extern, avertizorul poate lua în considerare aspecte precum:
- existența riscului de represalii în cazul raportării prin canale interne;
- imposibilitatea remedierii încălcării în mod eficace prin intermediul canalelor interne de raportare.
Agenția Națională de Integritate anunță că a operaționalizat canalul extern de raportare pentru persoanele care efectuează raportări privind încălcări ale legii.
Astfel, persoanele care aleg să se adreseze pe canalul extern – Agenția Națională de Integritate – pentru a raporta încălcări ale legii, o pot face prin următoarele modalități:
– online, pe Platforma Avertizori (https://avertizori.integritate.eu/);
– prin e-mail la adresa avertizari@integritate.eu;
– telefonic, la numărul 0372.069.869 selectând tastele 1 (Selectare lb. română), 0 (Acord înregistrare conversație), 3 (Direcția Avertizori în interes public). Conversațiile vor fi înregistrate automat;
– prin intermediul serviciilor poștale la adresa ANI din Bulevardul Lascăr Catargiu nr. 15, Cod poștal 010661, Sector 1, București – România – În atenția Direcției Avertizori în interes public;
– personal, prin prezența la sediul ANI (cu programare prealabilă efectuată la adresa de email avertizari@integritate.eu).
foto:giulia-may/unsplash.com