Drum și școală

0
94

Ideea inițială era să scriu despre începerea școlii. Voiam să fie un fel de apel la optimism și la atitudine constructivă, să contribuim fiecare la crearea spiritului pentru deschiderea anului școlar. Să oferim copiilor mai degrabă dezbateri despre drumul cunoașterii, așa anevoios cum o fi, decât despre „incompetenta asta de profă, hoții ăștia de la inspectorat” și așa mai departe.


Dar mi-am dat seama că apelul asta la atitudine constructivă trebuie să fie unul general. Și nu e, în niciun caz, vorba de a nu identifica punctele slabe, hoțiile, inadvertențele. Ci de a nu ne scufunda în ele, cu plăcere și entuziasm.


Pare că ne-ar lipsi proiectul de țară, de oraș, de familie, personal. Și atunci, în lipsa lui, ce să facem, ne dăm și noi cu părerea. Dar ne dăm cu părerea stând. Nu mergem nicăieri.
Și eu aș vrea să mergem. Pe un drum ales conștient și asumat. Cu borne kilometrice, cu obiective de atins, în timp ce, desigur, privim în jur, în sus și în noi. Pe de drumul ăsta aș vrea să spunem ce nu merge, de pe drumul ăsta aș vrea să votăm, să creștem sau să criticăm.


Și de pe drumul ăsta, care implică, în cele mai multe cazuri, căutarea noului și a cunoașterii, am vorbi și despre începerea școlii. Cred că ne-am gândi mai întâi la ce este școala, azi, și cum ar trebui să se adapteze educația la stadiul societății (voiam să zic progres, dar poate că nu e). Cum dăm, unor țânci, acces la valori și cunoaștere. Cum creăm, motivăm și respectăm dascălii care să poată merge pe drumul proiectului de țară. Și tot așa.

Tot discutând în felul ăsta, ni s-ar părea mai firesc, cred, să contribuim toți la evenimentul 14 septembrie, care este despre învățare și devenire. Și-am vorbi copiilor, ca părinți, bunici sau dascăli, despre asta. Tot nu ne-ar conveni că e pandemie și că trebuie luate măsuri ciungi pentru a ne adapta la realitatea epidemică, dar n-ar mai fi ăsta subiectul principal, nu ne-am mai umple de dispreț și nemulțumire. Ne-am pune frumos măștile, și, așa, cu jumătate de figură, ne-am deschide noului.