Fișa postului este rezultatul unui proces de analiză a muncii, care impune colectarea sistematică de date pentru a descrie sarcinile, activitățile și responsabilitățile aferente postului analizat, precum și cunoștințele, deprinderile, aptitudinile pe care trebuie să le aibă deținătorul postului.
Din punct de vedere juridic, fișa postului cuprinde specificarea atribuțiilor postului și constituie un element esențial al contractului individual de muncă.
În același sens, Directiva nr. 1152/2019 privind transparența și previzibilitatea condițiilor de muncă în Uniunea Europeană prevede, printre altele, că angajatorul este obligat să îl informeze pe salariat cu privire la denumirea, gradul, felul muncii sau categoria activității profesionale pentru care este angajat lucrătorul sau o scurtă caracterizare ori descriere a muncii.
Legea nu reglementează în detaliu conținutul fișei postului, dar, ca regulă generală, fișa postului va cuprinde, în principal, denumirea acestuia, integrarea în structura organizatorică, un capitol referitor la responsabilități, sarcini, activități și acțiuni specifice postului de muncă, competențele postului de muncă, contextul muncii și pregătirea necesară postului de muncă.
Prin OUG 37/2021 s-a stabilit că fişa postului nu este obligatorie în cazul salariaţilor microîntreprinderilor, pentru care specificarea atribuţiilor postului se poate face verbal. Prevederile OUG 37/2021 sunt în vigoare, însă Comisia pentru industrii și servicii și Comisia pentru muncă și protecție socială din Camera Deputaților au înaintat un raport privind respingerea OUG și păstrarea obligativității fișei postului pentru toate categoriile de salariați.
Imagine: Scott Graham, Unsplash.com