Unora le place arta

0
131

Discuțiile despre artă par a avea același potențial de conflict ca discuțiile despre politică. Mai ales atunci când există și o aromă politică prin spațiul de expoziție.

Dar nu despre zilele noastre aș vrea să vorbesc, ci despre un proces desfășurat în SUA, finalizat printr-o decizie care a definit conceptul de „operă de artă”.

Reclamant: Constantin Brâncuși.

Istoria începe în anul 1926, când Brâncuși a creat o sculptura „Pasăre în văzduh” și a trimis-o de la Paris la New York pentru o expoziție la Galeria Brummer.

Toate bune și frumoase, doar că funcționarul vamal american a calificat sculptura, mai exact „obiectul de metal galben”, drept „obiect utilitar” și a stabilit taxe de import de 40% din valoarea acestuia. Pentru a se califica drept „sculptură”, lucrările trebuiau, conform normativului vamal, să fie „reproduceri prin sculptare sau turnare, imitații ale obiectelor naturale, în principal forma umană”.

Brâncuși a contestat în instanță calificarea lucrării sale drept obiect utilitar. De-a lungul procesului, o serie de experți și critici de artă s-au pronunțat cu privire la posibile definiții ale sculpturii și artei.

În final, decizia judecătorească a precizat că: „..S-a dezvoltat o așa-numită nouă școală de artă ai cărei exponenți încearcă mai degrabă să descrie idei abstracte decât să imite obiecte naturale. Indiferent dacă apreciem sau nu aceste noi idei și școlile care le reprezintă, credem că nu poate fi ignorată existența lor și influența asupra lumii artistice.

Obiectul care trebuie definit în cadrul procesului are un scop pur ornamental, utilizarea acestuia fiind aceeași cu cea a oricărei piese de sculptură a artiștilor tradiționali. Are un contur frumos și simetric și, deși s-ar putea întâmpina unele dificultăți în asocierea cu o pasăre, este totuși plăcut de privit și extrem de ornamental.”

Istoria se repetă, găsim mereu un normativ  fix și inflexibil în care trebuie să încadrăm „altceva-ul”.

Imagine: Constantin Brâncuși, Pasăre în văzduh

Pentru mai multe amănunte, Margit Rowell, André Paleologue, Brancusi vs. United States, the Historic Trial – 1928, Vilo International, 1999.